Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy dla Dzieci Niewidomych i Słabowidzących im. św. Tereski w Rabce-Zdroju

ul. Słoneczna 11
34-700 Rabka-Zdrój

Centrala telefoniczna:
+48 18 267 65 25

Szkoła Podstawowa Specjalna

Szkoła Podstawowa Specjalna oferuje kompleksowe kształcenie dostosowane do potrzeb uczniów z niepełnosprawnością sprzężoną. Program nauczania łączy edukację, rehabilitację i terapię, wspierając wszechstronny rozwój dziecka oraz jego umiejętności komunikacyjne, społeczne i praktyczne.

Cykl kształcenia

Nauka trwa 8 lat i obejmuje trzy etapy edukacyjne:

  1. Edukacja przedszkolna
    • Edukacja przedszkolna obejmuje dzieci od 3. roku życia na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
    • Placówka zapewnia kompleksowe nauczanie w ramach wychowania przedszkolnego, w tym program klasy „0”.
    • Grupy są kameralne, liczą od 2 do 4 dzieci, co pozwala na indywidualne podejście do każdego malucha.
    • Zajęcia odbywają się w przyjaznej atmosferze i poprzez zabawę dzieci:
      • odkrywają otaczający świat,
      • zdobywają umiejętności samoobsługowe,
      • rozwijają poczucie własnej wartości,
      • poznają siebie i swoje otoczenie.
  2. Edukacja wczesnoszkolna (klasy I-III):
    • Rozwijanie podstawowych umiejętności komunikacyjnych, społecznych oraz funkcjonowania w codziennym życiu.
    • Kształcenie zintegrowane, oparte na aktywizujących metodach pracy i terapii multisensorycznej.
  3. Edukacja przedmiotowa (klasy IV-VIII):
    • Realizacja treści programowych dostosowanych do możliwości uczniów.
    • Skupienie na rozwijaniu samodzielności i przygotowaniu do życia w społeczeństwie.

Główne obszary edukacji to:

  1. Funkcjonowanie osobiste i społeczne – rozwijanie podstawowych umiejętności, które wspierają samodzielność i codzienne funkcjonowanie uczniów, takich jak:
    • dbanie o higienę osobistą,
    • rozumienie i dbanie o zdrowie,
    • nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów z rówieśnikami,
    • rozwiązywanie prostych konfliktów i wyrażanie swoich uczuć.
  2. Zajęcia rozwijające komunikowanie się – wspieranie umiejętności wyrażania swoich potrzeb i emocji, a także rozumienia innych:
    • Zajęcia z mowy i języka – ćwiczenia w zakresie rozumienia prostych poleceń, reagowania na nie, nauka prostych zwrotów i słów.
    • Komunikacja alternatywna i wspomagająca – wykorzystanie obrazków, symboli, gestów, aplikacji wspierających komunikację dla uczniów, którzy mają trudności z mówieniem.
    • Rozwijanie umiejętności społecznych – proste gry i zabawy pomagające w nauce współpracy, dzielenia się i przestrzegania zasad.
    • Drama i teatr – proste zabawy teatralne, improwizacje, odgrywanie ról, które pomagają w rozumieniu sytuacji społecznych i wyrażaniu emocji.
    • Rozumienie emocji – rozpoznawanie podstawowych emocji (radość, smutek, złość) za pomocą obrazków, zabaw, rysunków, prostych ćwiczeń z mimiką twarzy.
  3. Zajęcia rozwijające kreatywność – rozwijanie zdolności twórczych i manualnych:
    • Tworzenie prac plastycznych przy użyciu różnych materiałów (np. farby, kredki, bibuła, masa solna).
    • Wykonywanie prostych przedmiotów użytkowych i ozdób, np. kartki, dekoracje świąteczne, zabawki.
    • Zajęcia teatralne – improwizacja, odgrywanie ról, rozwój wyobraźni w formie zabaw z rekwizytami.
    • Rozwijanie talentów muzycznych – śpiewanie, gry na instrumentach perkusyjnych, zabawy rytmiczne.
    • Eksperymentowanie z różnorodnymi materiałami, np. piasek, woda, glina, rozwijanie zmysłów i wyobraźni.
  4. Wychowanie fizyczne – zajęcia ruchowe wspierające rozwój fizyczny i koordynację:
    • Gry i zabawy ruchowe (np. rzuty do celu, zabawy z piłkami),
    • Ćwiczenia ogólnorozwojowe, rozwijające motorykę dużą, jak skakanie, bieganie, rzuty.
    • Proste ćwiczenia relaksacyjne, pomagające w wyciszeniu i koncentracji.
  5. Religia – nauka wartości religijnych w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb uczniów:
    • Opowieści biblijne w formie prostych historyjek, obrazków i filmów,
    • Nauka modlitw, piosenek religijnych, uczestniczenie w prostych ceremoniach religijnych,
    • Rozumienie podstawowych wartości chrześcijańskich, jak miłość, pomoc innym, szacunek dla innych.