Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy dla Dzieci Niewidomych i Słabowidzących im. św. Tereski w Rabce-Zdroju

ul. Słoneczna 11
34-700 Rabka-Zdrój

Centrala telefoniczna:
+48 18 267 65 25

Orientacja przestrzenna i mobilność

Nauka orientacji przestrzennej i samodzielnego, bezpiecznego poruszania się stanowi kluczowy element w rehabilitacji osoby z niepełnosprawnością wzroku. Nabycie kompetencji w zakresie orientacji przestrzennej i mobilności oddziałuje pozytywnie na wiele obszarów funkcjonowania: społeczny, emocjonalny, poznawczy, edukacyjny, zawodowy.

Zajęcia prowadzone są według standardu nauczania orientacji przestrzennej i mobilności, który zawiera ogólny zarys programu nauczania osoby z niepełnosprawnością wzroku. Zawiera on szereg umiejętności, które mogą być proponowane w indywidualnym programie nauczania orientacji przestrzennej i mobilności na przestrzeni szkolnych lat. 

Zakres tematów orientacji przestrzennej i mobilności zawiera:

  1. Świadomość ciała/ znajomość schematu ciała.
  2. Poruszanie się.
  3. Pojęcia i relacje przestrzenne.
  4. Procesy poznawcze czyli wykorzystanie zmysłów w orientacji przestrzennej i samodzielnym poruszaniu się.
  5. Techniki samodzielnego poruszania się w budynku.
  6. Techniki poruszania się z widzącym przewodnikiem.
  7. Podstawowe techniki poruszania się z białą laską.
  8. Korzystanie z punktów użyteczności publicznej. 
  9. Korzystanie ze środków transportu.
  10. Strategie orientowania się w przestrzeni.
  11. Plany, makiety, tyflografiki.
  12. Zdobywanie informacji i komunikacja interpersonalna.
  13. Zasady bezpieczeństwa.
  14. Wykorzystanie nowoczesnych technologii.

Tematy realizowane są zgodnie z zasadą stopniowania trudności, a priorytety uwarunkowane są przez funkcjonalne następstwa niepełnosprawności w sferze osobistej i społecznej ucznia. Cele szczegółowe sprawności dostosowujemy do możliwości psychofizycznych oraz potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów. Dostosowanie takie obejmuje: zakres treści programowych, wybór technik i ich modyfikacje, poziom trudności, metodę i środki dydaktyczne.

Wsparcie rozwoju dziecka z wieloraką niepełnosprawnością udaje się nam dzięki pracy w zespole specjalistów, nauczycieli szkolnych i wychowawców w internacie.