Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy dla Dzieci Niewidomych i Słabowidzących im. św. Tereski w Rabce-Zdroju

ul. Słoneczna 11
34-700 Rabka-Zdrój

Centrala telefoniczna:
+48 18 267 65 25

Szkoła Specjalna Przysposabiająca do Pracy

Kształcenie w Szkole Przysposabiającej do Pracy ma na celu przygotowanie uczniów do samodzielnego życia oraz wykonywania prostych prac zawodowych. Program edukacyjny jest dostosowany do indywidualnych możliwości i potrzeb uczniów, uwzględniając ich rozwój osobisty, społeczny i zawodowy. Szkoła prowadzi edukację w trzyletnim cyklu kształcenia, a uczniowie uczęszczający do szkoły to absolwenci klasy ósmej szkoły podstawowej z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Ze względu na niepełnosprawność sprzężoną naszych wychowanków liczba uczniów w oddziale klasowym nie przekracza 4 osób. 

Zajęcia obejmują:

  1. Funkcjonowanie osobiste i społeczne – nauka praktycznych umiejętności potrzebnych w codziennym życiu, takich jak zarządzanie budżetem, planowanie zakupów, dbanie o higienę i zdrowie, a także nawiązywanie i utrzymywanie relacji interpersonalnych.
  2. Przysposobienie do pracy – rozwijanie umiejętności manualnych i zawodowych w takich dziedzinach jak:
    • Gospodarstwo domowe – sprzątanie, gotowanie, pranie, prasowanie oraz pielęgnacja roślin.
    • Prace biurowe – obsługa podstawowych urządzeń biurowych i wykonywanie prostych zadań administracyjnych.
    • Rękodzieło – tworzenie dekoracji i przedmiotów użytkowych z wykorzystaniem różnych technik.
  3. Zajęcia rozwijające komunikowanie się – na celu poprawę zdolności wyrażania siebie, rozumienia innych oraz efektywnej interakcji w różnych sytuacjach. Oto przykłady takich zajęć:
    • Zajęcia z zakresu mowy i języka – Ćwiczenia w zakresie rozumienia i produkcji mowy, pomagające w rozwijaniu zdolności werbalnych, takie jak:
    • Zajęcia z zakresu komunikacji alternatywnej i wspomagającej – W przypadku uczniów, którzy mają trudności w werbalnej komunikacji, mogą być wykorzystywane różne technologie i metody, np.:
      • Używanie systemów komunikacji obrazkowej (np. PECS).
      • Komputery, tablety z aplikacjami wspierającymi komunikację.
      • Różne pomoce wizualne do wspomagania komunikacji (np. tablice z obrazkami).
    • Rozwijanie umiejętności społecznych – Zajęcia, które pomagają uczniom lepiej rozumieć zasady interakcji społecznych, m.in.:
      • Gry i zabawy zespołowe, które uczą współpracy.
      • Ćwiczenia dotyczące rozwiązywania konfliktów, wyrażania swoich uczuć w sposób odpowiedni do sytuacji.
      • Nauka słuchania aktywnego i zadawania pytań.
    • Zajęcia z dramy i teatru – improwizacja, odgrywanie ról i analiza sytuacji społecznych pomagają w rozwoju wyobraźni oraz umiejętności wyrażania siebie i rozumienia innych.
    • Zajęcia z zakresu rozumienia emocji – Rozpoznawanie i nazywanie emocji, co wspiera lepszą komunikację werbalną i niewerbalną:
      • Ćwiczenia z emocji, np. poprzez rysowanie, zabawy z mimiką twarzy.
      • Analiza emocji w kontekście różnych sytuacji życiowych (np. w trakcie konfliktu, sukcesu, smutku).
  4. Zajęcia kształtujące kreatywność – rozwijanie zdolności twórczych, manualnych, a także wspieranie wyobraźni i umiejętności współpracy w grupie.

    W ramach tych zajęć uczniowie:
    • Tworzą prace plastyczne – korzystając z różnych technik.
    • Wykonują rękodzieło – projektują i przygotowują ozdoby, dekoracje oraz praktyczne przedmioty użytkowe.
    • Poznają techniki teatralne – uczą się odgrywania ról i improwizacji.
    • Rozwijają talenty muzyczne – uczestniczą w zajęciach wokalnych i rytmicznych, uczą się gry na instrumentach.
    • Eksperymentują z różnorodnymi materiałami – odkrywając nowe możliwości ich wykorzystania w niestandardowych projektach.
  5. Wychowanie fizyczne – rozwijanie sprawności fizycznej i umiejętności współpracy w grupie.
  6. Religia – pogłębianie wiedzy religijnej oraz wartości duchowych.

Szkoła kładzie duży nacisk na praktyczną naukę w naturalnych warunkach, co pozwala uczniom lepiej zrozumieć swoje role społeczne. Celem kształcenia jest zwiększenie samodzielności uczniów, ich adaptacji w środowisku społecznym oraz przygotowanie do możliwej dla nich aktywności. Praca może być realizowana poprzez wspieranie rodziców w obowiązkach domowych. Rozumiemy ją jako formę aktywności, która niekoniecznie wiąże się z wynagrodzeniem, ale daje uczniowi satysfakcję, sprzyja rozwojowi, poszerza doświadczenia życiowe i wzbogaca wiedzę.