Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy dla Dzieci Niewidomych i Słabowidzących im. św. Tereski w Rabce-Zdroju
ul. Słoneczna 11 34-700 Rabka-Zdrój
Centrala telefoniczna: +48 18 267 65 25
Szkoła Podstawowa Specjalna
Szkoła Podstawowa Specjalna oferuje kompleksowe kształcenie dostosowane do potrzeb uczniów z niepełnosprawnością sprzężoną. Program nauczania łączy edukację, rehabilitację i terapię, wspierając wszechstronny rozwój dziecka oraz jego umiejętności komunikacyjne, społeczne i praktyczne.
Cykl kształcenia
Nauka trwa 8 lat i obejmuje trzy etapy edukacyjne:
Edukacja przedszkolna
Edukacja przedszkolna obejmuje dzieci od 3. roku życia na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
Placówka zapewnia kompleksowe nauczanie w ramach wychowania przedszkolnego, w tym program klasy „0”.
Grupy są kameralne, liczą od 2 do 4 dzieci, co pozwala na indywidualne podejście do każdego malucha.
Zajęcia odbywają się w przyjaznej atmosferze i poprzez zabawę dzieci:
odkrywają otaczający świat,
zdobywają umiejętności samoobsługowe,
rozwijają poczucie własnej wartości,
poznają siebie i swoje otoczenie.
Edukacja wczesnoszkolna (klasy I-III):
Rozwijanie podstawowych umiejętności komunikacyjnych, społecznych oraz funkcjonowania w codziennym życiu.
Kształcenie zintegrowane, oparte na aktywizujących metodach pracy i terapii multisensorycznej.
Edukacja przedmiotowa (klasy IV-VIII):
Realizacja treści programowych dostosowanych do możliwości uczniów.
Skupienie na rozwijaniu samodzielności i przygotowaniu do życia w społeczeństwie.
Główne obszary edukacji to:
Funkcjonowanie osobiste i społeczne – rozwijanie podstawowych umiejętności, które wspierają samodzielność i codzienne funkcjonowanie uczniów, takich jak:
dbanie o higienę osobistą,
rozumienie i dbanie o zdrowie,
nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów z rówieśnikami,
rozwiązywanie prostych konfliktów i wyrażanie swoich uczuć.
Zajęcia rozwijające komunikowanie się – wspieranie umiejętności wyrażania swoich potrzeb i emocji, a także rozumienia innych:
Zajęcia z mowy i języka – ćwiczenia w zakresie rozumienia prostych poleceń, reagowania na nie, nauka prostych zwrotów i słów.
Komunikacja alternatywna i wspomagająca – wykorzystanie obrazków, symboli, gestów, aplikacji wspierających komunikację dla uczniów, którzy mają trudności z mówieniem.
Rozwijanie umiejętności społecznych – proste gry i zabawy pomagające w nauce współpracy, dzielenia się i przestrzegania zasad.
Drama i teatr – proste zabawy teatralne, improwizacje, odgrywanie ról, które pomagają w rozumieniu sytuacji społecznych i wyrażaniu emocji.
Rozumienie emocji – rozpoznawanie podstawowych emocji (radość, smutek, złość) za pomocą obrazków, zabaw, rysunków, prostych ćwiczeń z mimiką twarzy.
Zajęcia rozwijające kreatywność – rozwijanie zdolności twórczych i manualnych:
Tworzenie prac plastycznych przy użyciu różnych materiałów (np. farby, kredki, bibuła, masa solna).
Wykonywanie prostych przedmiotów użytkowych i ozdób, np. kartki, dekoracje świąteczne, zabawki.
Zajęcia teatralne – improwizacja, odgrywanie ról, rozwój wyobraźni w formie zabaw z rekwizytami.
Rozwijanie talentów muzycznych – śpiewanie, gry na instrumentach perkusyjnych, zabawy rytmiczne.
Eksperymentowanie z różnorodnymi materiałami, np. piasek, woda, glina, rozwijanie zmysłów i wyobraźni.
Wychowanie fizyczne – zajęcia ruchowe wspierające rozwój fizyczny i koordynację:
Gry i zabawy ruchowe (np. rzuty do celu, zabawy z piłkami),
Ćwiczenia ogólnorozwojowe, rozwijające motorykę dużą, jak skakanie, bieganie, rzuty.
Proste ćwiczenia relaksacyjne, pomagające w wyciszeniu i koncentracji.
Religia – nauka wartości religijnych w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb uczniów:
Opowieści biblijne w formie prostych historyjek, obrazków i filmów,
Nauka modlitw, piosenek religijnych, uczestniczenie w prostych ceremoniach religijnych,
Rozumienie podstawowych wartości chrześcijańskich, jak miłość, pomoc innym, szacunek dla innych.