Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy dla Dzieci Niewidomych i Słabowidzących im. św. Tereski w Rabce-Zdroju

ul. Słoneczna 11
34-700 Rabka-Zdrój

Centrala telefoniczna:
+48 18 267 65 25

Dla Rodziców

Kalendarz roku szkolnego 2025/2026

  1. Rozpoczęcie roku szkolnego 1 września (poniedziałek)
  2. Przerwa  wrześniowa
    • wyjazd 26 września piątek/ po lekcjach/
    • powrót 28 września /niedziela/
  3. Przerwa październikowa na Wszystkich Świętych
    • wyjazd 30 października/czwartek/po lekcjach
    • powrót 3 listopada/ poniedziałek  / lekcje od 3 listopada
  4. Przerwa na Święta Bożego Narodzenia
    • wyjazd 19 grudnia/piątek/ po lekcjach
    • powrót 7 stycznia 2026 r./ środa na lekcje/
  5. Ferie zimowe
    • wyjazd 30 stycznia /piątek/ po lekcjach
    • powrót 16 lutego / poniedziałek / lekcje od 16 lutego
  6. Przerwa na Święta Wielkanocne
    • wyjazd 1 kwietnia/środa/ po lekcjach
    • powrót 8 kwietnia  /środa / lekcje od 8 kwietnia
  7. Przerwa majowa
    • wyjazd 30 kwietnia /czwartek/ po lekcjach
    • powrót 4 maja /poniedziałek/lekcje od 4 maja 
  8. Przerwa czerwcowa
    • wyjazd 3 czerwca /środa/ po lekcjach
    • powrót 7 czerwca/niedziela/
  9. Zakończenie roku szkolnego 26 czerwca
    • wyjazd 26 czerwca /piątek/po rozdaniu świadectw

1.10.2025 r. /środa/ – 30-lecie Szkoły, Święto Domu, w godzinach przedpołudniowych

Dodatkowe dni wolne od zajęć dydaktycznych:

31.10.2025, 2.01.2026, 5.01.2026, 5.06.2026

W wyżej wymienionych dniach istnieje możliwość zorganizowania dyżuru nauczycielskiego w celu zapewnienia opieki uczniom, którzy nie mogą pozostać w domu. Prosimy o informację zwrotną na tydzień przed tymi dniami, jeśli dziecko będzie korzystać z zajęć opiekuńczo-wychowawczych w szkole.

Prosimy Rodziców i Opiekunów o terminowe odbieranie dzieci z internatu i przywożenie w wyznaczonych terminach.  Nieobecność ucznia trwającą dłużej niż 2 dni należy zgłosić do szkoły, podając przyczynę.

Terminy mogą ulec zmianie

Rekrutacja

Nabór trwa u nas przez cały rok szkolny!

Wymagane dokumenty oraz informacja jak uzyskać skierowanie do terapii Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka lub jak uzyskać orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego znajdziecie Państwo w zakładce „Rekrutacja„.

LIBRUS

Instrukcje dla rodziców do dziennika elektronicznego Librus:

strona logowania:  https://portal.librus.pl/rodzina/synergia/loguj

Różne instrukcje i poradniki:

Stawka dzienna za wyżywienie uczniów

Rodzaj posiłku – Kwota

Śniadanie – 5,00 zł
Obiad – 15,00 zł
Kolacja – 5,00 zł

Łączna stawka dzienna 25,00 zł

II śniadanie (dotyczy uczniów dochodzących): 2,00 zł

Informacja dotycząca opłat za II śniadanie

Informujemy, że w naszej szkole przygotowywane są II śniadania dla wszystkich uczniów. Rodzice, którzy we własnym zakresie zapewniają swojemu dziecku drugie śniadanie, proszeni są o złożenie deklaracji rezygnacji z II śniadań.

Od dnia 1 października 2025 r. opłata za II śniadanie wynosi 2,00 zł dziennie.
Opłaty można uiszczać:

  • w sekretariacie szkoły,
    lub
  • wpłacać na konto:
    Towarzystwo Opieki nad Ociemniałymi Stowarzyszenie
    Bank Spółdzielczy w Rabie Wyżnej
    Nr konta: 44 8815 0002 0000 0025 6784 0001

Zasady wydawania legitymacji szkolnych oraz ich duplikatów

Podstawa prawna:

  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2019 r. w sprawie świadectw,
    dyplomów państwowych i innych druków szkolnych (Dz.U. z 2019 poz. 1700 z późn. zm.)
  • Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz.U. z 2023 poz. 2111 z późn. zm.)
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 7 czerwca 2023 r. w sprawie świadectw,
    dyplomów państwowych i innych druków.

Wydawanie legitymacji szkolnych

  1. Uczeń przyjęty do SOSW otrzymuje legitymację szkolną zgodną z aktualnie obowiązującym
    wzorem MEN-I/3-N dla uczniów z niepełnosprawnością.
  2. Legitymacja wydawana jest nieodpłatnie po złożeniu pisemnego wniosku.
  3. Ważność legitymacji szkolnej potwierdza się w kolejnych latach szkolnych poprzez umieszczenie
    hologramu.
  4. Sekretariat szkoły prowadzi ewidencję wydanych legitymacji szkolnych.

Wydawanie duplikatu legitymacji

  1. W przypadku utraty oryginału legitymacji rodzic lub pełnoletni uczeń składa pisemny wniosek do Dyrektora SOSW o wydanie duplikatu.
  2. Za wystawienie duplikatu pobiera się opłatę w wysokości 9,00 zł, równą opłacie skarbowej od
    poświadczenia własnoręczności podpisu.
  3. Do wniosku należy dołączyć:
  • aktualne zdjęcie ucznia w formie elektronicznej (26 x 19 mm, min. 246 x 304 px, format .jpg) opisane imieniem i nazwiskiem, przesłane na adres: rabka@laski.edu.pl,
  • kopię dowodu wpłaty na konto:
    • Towarzystwo Opieki nad Ociemniałymi Stowarzyszenie
    • Bank Spółdzielczy w Rabie Wyżnej
    • 44 8815 0002 0000 0025 6784 0001
    • Tytułem: opłata za duplikat legitymacji, imię i nazwisko ucznia

Rejestracja legitymacji szkolnych w SIO

Od 17 września 2025 r. w Systemie Informacji Oświatowej (SIO) funkcjonuje Rejestr Legitymacji,
który umożliwia wprowadzanie danych i zdjęć uczniów potrzebnych do utworzenia mLegitymacji
szkolnej.
W rejestrze mogą być zarejestrowane:

  • legitymacje papierowe (wydawane do 12 lipca 2024 r.),
  • legitymacje plastikowe,
  • legitymacje oznaczone literą „N” – dla uczniów z niepełnosprawnością na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
  • Numer legitymacji generowany jest w systemie SIO według wzoru LP/RR/RR/RSPO (dla uczniów z orzeczeniem – LP/RR/RR/RSPO/N).
  • Każda legitymacja (papierowa lub plastikowa) musi zostać zarejestrowana w systemie SIO.
  • Uczeń nie może posiadać jednocześnie dwóch wersji legitymacji (papierowej i plastikowej).

mLegitymacja szkolna

mLegitymacja szkolna to elektroniczna wersja legitymacji uczniowskiej, dostępna w aplikacji
mObywatel Junior.
Uczeń może posiadać mLegitymację, jeśli:

  • posiada zweryfikowany numer PESEL,
  • ma zarejestrowaną ważną legitymację szkolną (papierową lub plastikową),
  • ma wgrane zdjęcie w systemie SIO,
  • rodzic/opiekun prawny lub pełnoletni uczeń wyraził zgodę na jej posiadanie.
  • Zgoda na mLegitymację jest domyślnie ustawiona na „TAK”, ale można ją cofnąć.
  • Po rejestracji legitymacji szkoła może wygenerować kod QR, który umożliwia aktywację mLegitymacji w aplikacji mObywatel.
  • Kody QR są ważne 7 dni i mogą być ponownie wygenerowane w razie potrzeby.

Obserwuj nas w mediach społecznościowych

Wesprzyj naszą działalność

Prosimy o przekazanie 1,5% podatku na rzecz niewidomych i słabowidzących dzieci z Rabki.

KRS 0000054086
Cel szczegółowy 1,5%: RABKA